Fenomén Hračka - 5. kapitola
Jak jsme vyzráli na Ostravu aneb podruhé v žebříčku nejprodávanějších knih
Byla to turbulentní doba – konec roku 2007. Hračka se ihned po svém vydání objevila v žebříčku nejprodávanějších knih a my teprve rozváželi plakáty do knihkupectví a reklamních společností. Zatímco reklamní agentura spravující propagaci v brněnské MHD nám zdrženlivě sdělila, že v tramvajích nezveřejní dodané letáky, neboť tyto by mohly poškodit dobré jméno statutárního města Brna (doslovná citace), a od již uzavřené smlouvy bez dalšího odstoupila, ostravský dopravní podnik na nás šel rafinovaně. Plakáty odmítl a o něco později nás vyzval k dodání nových podkladů, na kterých se nebude vyskytovat slovo „sex“ a žádné odhalené části lidského těla (což znemožňovalo uveřejnit i jen samotný přebal knihy). To vše ve lhůtě patnácti dnů pod pohrůžkou, že jinak bude nucen odstoupit od smlouvy z důvodu nedodržení závazků naší stranou. Spočítali si, že vytištění nových propagačních materiálů by nás stálo pěkné peníze, a tiše doufali, že termín nestihneme a budeme nuceni zaplatit smluvní pokutu. Jenomže to se spletli! Během jednoho jediného dne jsme sedli a vymysleli nejlevnější variantu propagačních letáků – obyčejné papíry formátu A4 s černým tiskem z běžné stolní tiskárny. Na papírech stály zdánlivě paradoxní slogany umístěné uprostřed bílé plochy.
Dva dny před koncem stanovené lhůty putoval balíček těchto nových „reklamních“ materiálů poštou do Ostravy. Bez odhalených částí těla, beze slova „sex“, dokonce i bez mého jména. Tato zcela neotřelá kampaň zvýšila prodeje Hračky v ostravském okolí v měsíci lednu tak zásadně, že se román opět objevil mezi deseti nejprodávanějšími knihami. Vychytralé Ostravě jsme zkrátka zatnuli tipec.
Příště se těšte na Trpká daň aneb jak vás úspěch připraví o některé vaše přátele.
Vaše Sylva